Undvik skador vid träning

Oavsett vad man tränar, så är det ju alltid en risk att skada sig själv eller delar av sin kropp. Inom styrkelyft och bodybuilding är det ofta ben och knän som kan ta stryk. Det är även så att man kan råka ut för överträning som det heter. Inom andra sporter och idrotter är det belastningsskador, senskador, benbrott och så vidare som det finns risker för. Det är bra att träna utifrån det din kropp klarar av. Annars blir det som en vän till mig, som fick skador lite varstans och fick gå på rehab hos en fysioterapeut.

Undvik skador i jobbet

Det är även inom jobbet som man kan dra på sig skador. Det oavsett jobb. En del jobb behöver se över det ergonomiska, så att man inte får förslitningsskador eller överbelastningsskador. Andra yrken ska se över fallrisker, samt andra överhängade risker. 

Ergonomi bör för övrigt finnas inom alla branscher, från att ha ergonomiska stolar, till att ha lyftredskap ute på ett lager. 

Ergonomi inom sjukvården

Blir vi sjuka, så är det sjukvården vi behöver vända oss till. Dock kan även denna grupp råka ut för skador, om de inte tänker på det ergonomiska. Det finns många arbetsmiljörisker inom hälso- och sjukvården. De vanligaste är hög fysisk och psykisk belastning samt risker för smitta. Det man kan göra något åt, är den fysiska belastningen med bra sjukhusmöbler från Swemed till exempel.Det är bra för både vårdtagare och vårdgivare. 

11 apr 2019